۲۳.۱.۸۸

اصلاح الگوی مصرف

اصلاح الگوی مصرف دارو

بررسی نسخ وزارت بهداشت نشان داد: مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیك‌ها، مسكن‌ها و داروهای تزریقی در كشور

دبیر كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی داروی وزارت بهداشت، رسالت اصلی این كمیته را اصلاح مصرف دارو برشمرد و افزود: در مواردی میزان مصرف بیش از حد نیاز و در مواردی كمتر از حد نیاز است.

دكتر فاطمه سلیمانی، در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینكه مصرف منطقی دارو نه فقط به معنای صرفه جویی و پرهیز از اسراف بلكه به لحاظ حفاظت جان انسان‌ها به معنای افزایش مصرف دارو در بیماری‌های مزمن است، ‌افزود: در سال ‌جاری اصلاح الگوی مصرف دارو با هدف ارتقا سطح سلامت با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

وی، با بیان اینكه در حوزه دارو مصرف آنتی بیوتیك‌ها، برخی اقلام مسكن‌ها و داروهای تزریقی بی رویه است، گفت: اما در خصوص بیماری‌های مزمن دارو كمتر از حد نیاز مصرف می‌شود كه در هر دو مورد اصلاح الگوی مصرف الزامی است.

دبیر كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی داروی وزارت بهداشت، با بیان اینكه بررسی نسخ 6 ماهه نخست 87 نشان داد كه میانگین اقلام تجویزی در هر نسخه 26/3 است، گفت: براین اساس 44 درصد نسخ را داروهای تزریقی، 48 درصد را آنتی بیوتیك‌ها، 23 درصد نسخ را داروهای كورتیكواستروئید بوده است كه این میزان در برخی موارد نسبت به سال 86 روند كاهشی، برخی روند ثابت و برخی روند افزایشی داشته است.

سرویس: بهداشت و درمان - خانواده

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران

کلمات کلیدی: اصلاح الگوی مصرف – دارو – درمان

هیچ نظری موجود نیست: