۳۱.۱.۸۸

صرفه جویی در مصرف سوخت اتومبیل

چگونه مصرف سوخت اتومبیل خود را كاهش دهیم

از دنده مناسب استفاده كنید.

یكی از راههای كاهش مصرف سوخت استفاده از سبكترین دنده ممكن است بدون اینكه فشاری به موتور وارد شود. به عنوان مثال با بررسی كه در یك اتومبیل به عمل آمد مشخص شد. اگر با دنده 3 با سرعت 60 كیلومتر در ساعت حركت كنیم مصرف سوخت 25 درصد بیشتر از زمانی است كه با دنده 5 حركت كنیم.

با ملایمت رانندگی كنید.

با استفاده ملایم از گاز و خودداری از ترمز های شدید نه تنها مصرف سوخت كاهش می یابد بلكه لاستیك های گرانقیمت اتومبیل نیز سالم می ماند و خود اتومبیل هم دیرتر فرسوده می شود. حركت اتومبیل را در ترافیك سنگین پیش بینی كنید. تا از شتاب گرفتن و ترمز گفتن ناگهانی جلوگیری شود.

آزمایشاتی كه در این زمینه انجام گرفته است نشان داده است كه با رانندگی صحیح می توان تا 30 درصد راندمان مصرف اتومبیل را افزایش داد.

موتور اتومبیل را خاموش كنید.

اگر اتومبیل را در زمانهای توقف كوتاه مدت خاموش كنید مصرف سوخت شما افزایش می یابد. تا انرژی تخلیه شده از باتری ها را برای راه اندازی دوباره موتور جبران كند ولی اگر بیش از 2-3 دقیقه توقف دارید با خاموش كردن موتور بنزین كمتری مصرف می كنید. نكته دیگر در این زمینه این است كه در هنگام توقف و زمانیكه موتور اتومبیل درجا كار می كند دور موتور پایین است و فشار پمپ روغن فشار بهینه نیست. بنابراین روشن نگه داشتن موتور اتومبیل در دور درجا در دراز مدت سبب فرسودگی موتور خودرو می شود.

بار اضافی را تخلیه كنید

با دقت به اتومبیل خود در هنگام سفر نگاه كنید. معمولاً همه وسایل اضافه زیادی در اتومبیل داریم كه همیشه با خود این ور و آن ور می بریم ولی احتیاجی به آنها نداریم. توجه داشته باشید بار اضافه نه تنها سبب افزایش مصرف سوخت می شود بلكه باعث وارد شدن فشار به گیربكس سیستم تعلیق و .. هم می شود. در صورت امكان از باربند استفاده نكنید استفاده از باربند در جاده سبب افزایش مصرف سوخت به میزان قابل توجهی می شود.

تایر ها بر مصرف سوخت تاثیر می گذارند

طبق تحقیقات انجام انجام شده باد لاستیك های بیش از 50 درصد اتومبیل هایی كه در جاده ها رفت و آمد می كنند. كمتر از استاندارد است. این وضعیت علاوه بر اینكه سبب خوردگی سریعتر لاستیك ها می شود باعث افزایش مصرف سوخت هم می شوند. باد لاستیك های باید هر دو هفته چك شود. لاستیك های صاف هم باعث افزایش مصرف سوخت می شوند. لاستیك هایی ساخته شده اند تا مصرف سوخت را كاهش دهند بنانراین اگر در جاده رفت و آمد می كنید این لاستیك ها انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. چون در طول عمر لاستیك در حدود 40 درصد قیمت لاستیك را در سوخت صرفه جویی كرده اید.

پنجره ها

زمانیكه در جاده با سرعتهای بالا رانندگی می كنید اگر شیشه اتومبیل پایین باشد مصرف سوخت شما بسیار افزایش می یابد. در این وضعیت با بالا دادن شیشه و استفاده از سیستم ایركاندیشن (تهویه) مصرف سوخت كمتری خواهید داشت. البته كولر اتومبیل شما باعث افزایش مصرف سوخت می شود و بهتر است در سر بالایی های طولانی آنرا خاموش كنید.

اندازه اتومبیل و راندمان آن

اگر به دنبال خرید یك اتومبیل اقتصادی هستید اتومبیل های كوچك با مصرف سوخت پایین انتخاب خوبی هستند ضمن اینكه آلودگی كمتر هم تولید می كنند.

اگر افراد از اتومبیل های كوچك مناسب با نیاز خود به جای اتومبیل های بزرگ استفاده كنند تا 45 درصد مصرف سوخت كمتری خواهند داشت.

اتومبیل هایی كه از موتور دیزل پیشرفته، موتور های با سوخت LPG و CNG (گاز طبیعی) استفاده می كنند كمتر از اتومبیل هایی كه بنزین مصرف می كنند تولید Co2 می كنند.

امروزه اتومبیل هایی وارد بازار شده اند كه یك اتومبیل درون سوز (مثلاً بنزینی) و یك موتور الكتریكی دارند و تعدادی باتری كه راندمان به مراتب بیشتر از اتومبیل های سابق دارند و Co2 كمتر تولید می كنند. در این اتومبیل ها زمانیكه ترمز می كنید انرژی كه صرف كم كردن سرعت اتومبیل می شود به جای تلف شدن به مصرف شارژ باتری می رسد. البته شما می توانید در منزل هم اتومبیل خود را از برق شهری شارژ كنید.

فیلتر هوا

یكی از شایع ترین علل افزایش مصرف سوخت كثیفی فیلتر هواست چون سبب كاهش هوای ورودی به موتور اتومبیل شده و احتراق ناقص خواهید داشت. بنابراین با اینكه شما سوخت مصرف می كنید. اما موتور اتومبیل نیروی كمتری تولید می كند و به ناچار باید بیشتر بر روی پدال گاز فشار دهید اگر در جاده های پر گرد و غبار زندگی می كنید فواصل تعویض فیلتر هوا را كاهش دهید. اگر در جاده های پر گرد و غبار رفت و آمد می كنید فواصل تعویض فیلتر را كوتاه تر كنید.

شمع ها

مظمئن شوید شمع های موتور اتومبیل شما در وضعیت خوبی قرار دارند. شمع ها و وایر های آنها را در زمانی كه بوسیله كارخانه سازنده مشخص شده است تعویض كنید، تا احتراق در موتور اتومبیل در بهترین شرایط انجام شود و مصرف سوخت خود را پایین نگه دارید.

روغن موتور

تعویض روغن موتور در فواصل تعیین شده باعث افزایش راندمان موتور و كاهش مصرف سوخت آن می شود.

اگزوز استاندارد

اتومبیل ها دارای اگزوز با سایز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غیر استاندارد كه یا بزرگتر و یا كوچكتر از سایز استاندارد هستند باعث كاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت آن می شود یك تفكر اشتباه در مورد اندازه اگزوز وجود دارد بعضی فكر می كنند هر چه اگزوز اتومبیل بزرگتر باشد راندمان آن بیشتر می شود ولی در عمل اینگونه نیست و یك نقطه بهینه برای راندمان آن وجود دارد كه معمولاً همان اگزوز استاندارد اتومبیل است

هیچ نظری موجود نیست: